Tu smo zbog autora i publike, a i nama je zabavno
Danas počinje 15. Filmski front u Kulturnom centru Novog Sada.
Tom prilikom razgovarali smo sa selektorom Filipom Markovinovićem.
Šta karakteriše ovogodišnju selekciju?
Ove godine, u odnosu na prethodne, selekcija je obimnija u
regionalnom delu. Ideja je da Filmski front pre svega bude festival koji će
biti prepoznatljiv u regionu, pa je ta selekcija malo i favorizovana. Ove
godine je to još veći slučaj, zato što je najveći broj filmova pristigao iz
Srbije, ovo je prva godina da imamo tu situaciju. Ta selekcija je proširena,
postoji i specijalni program. Doživljavamo neku vrstu procvata domaćeg filma.
Pre svega, tu su studentski radovi, koji se sada rade na nekom malo većem
nivou, pošto su sufinansirani, imaju budžet, i to se oseti. U regionu je slična
situacija, zato što je odmah za jedan film manje stiglo filmova iz Hrvatske. To
je posledica toga što su Hrvatski audiovizuelni centar, kao i Filmski centar
Srbije krenuli da izdvajaju sredstva za završne studentske radove, i da se više
radi baš u domenu kratkog filma. Filmski centar Srbije je to krenuo da radi
2015., i sada je realan rok kada će početi da bude vidljivo ono što je rađeno u
poslednje dve godine. Makedonija je dosta iznenadila svojim filmovima, vidi se
da se dosta u to ulaže, dok se takođe vidi da se u Bosni i Hercegovini i u
Crnoj Gori ne ulaže. Kod slovenaca je sve standardno. Ozbiljnija je domaća
selekcija ove godine, i približava se stranoj. To je u početku i bio cilj, da
se prezentuju radovi domaćih autora koji dolaze, pa da se to uporedi sa stanjem
u regionu, potom sa međunarodnom selekcijom. U jednom momentu smo razdvojili te
dve selekcije, zato što je međunarodna mnogo odskakala od domaće, domaća bila
tehnički loše izvedena, u nikakvim produkcionim uslovima. Sada se te dve stvari
približavaju, i ne postoji više neka velika razlika.
U intervjuu pre dve godine rekli ste da Filmski front od
underground-a ide ka mainstream-u. Gde se sada nalazi? Da li to odlučuje
trenutna struja pristiglih filmova?
U principu, mi pratimo. U momentu kada je Front nastao, taj vid
produkcije je bio dominantan. To su bili lo-fi filmovi, koje su pravili ljudi
kod kuće na svojim računarima, to je bila amaterska produkcija, tu i tamo se
izdvajao neko sa malo većim ambicijama. Posle toga, ta ekipa je krenula da radi
ozbiljnije, pa je i festival to ispratio, i sada dolazimo do toga da se radi
ozbiljno, produkcija ulazi u neke normalne tokove. Samim time i koncepcija
programa to mora da prati. Jednostavno, onakvih filmova koje smo imali 2002.,
2003., više nemamo. To se preselilo u neku sferu YouTube klipova i ostalo je
nešto drugo. Cela situacija se menja, pa tako i festival. Jer tu smo pre svega
zbog filmskih autora, pa zbog publike, a i nama je zabavno.
Kako izgleda proces selektovanja filmova za festival? Da li je
zaista dovoljan samo isečak iz filma da bi procenili da li ga želite na
festivalu?
U nekim slučajevima da. Pre dve godine smo imali situaciju gde
je bilo više od 4000 filmova, i to je fizički nemoguće pogledati za godinu
dana. Onda idem metodom brzog uzorka. Obično je prvih 50-100 filmova koji se
pogledaju ključno, jer tu se već izdvoji nekih 10-15 koji su kvalitetni. Ono
što pogledam kasnije, upoređujem sa time što sam već video - da li je bolje ili
nije. Ako su slični, koji je bolji od ta dva, i koji onda ulazi u selekciju.
Ove godine imamo situaciju da učesnici koji su prijavljivali filmove za stranu
selekciju plaćaju kotizaciju. Front je do sada bio potpuno besplatan, a ove
godine smo uveli da stranci moraju ipak da plate neki simboličan iznos, 5 ili
10 dolara, na kraju oni koji su baš zakasnili plaćaju 15. Ali samim time, taj
prvi krug selekcije su uradili sami autori, kada su došli u situaciju da
razmisle da li njihov film vredi 10 dolara. Odlučili su da li da ga prijave ili
ne. Tako da, umesto 4000, ove godine je bilo 400 filmova prijavljeno u stranoj
selekciji. Sa druge strane, kvalitet tih filmova je daleko veći, i skoro
polovina je mogla da uđe u selekciju. Ali, onda stižu sledeći kriterijumi,
razmišlja se o celini programa, treba da budu jednako zastupljeni svi žanrovi.
Kratki igrani ipak preteže u celoj toj situaciji. Potom, gleda se da ne budu
samo dugački filmovi, nego da unesemo dinamiku izborom nekih kraćih. Kada se
izaberu filmovi koji odgovaraju po kvalitetu, onda se sklapa program.
Na FIilmskom frontu postoji malo ograničenja - gledamo igrane,
dokumentarne, animirane i eksperimentalne filmove. Da li festival treba da ima
svoj tip filma da bi bio uspešan?
Postoje festivali koji su tematski određeni, najčešće oni koji
se bave ekologijom, ljudskim pravima, ženskim pitanjima i slično, ali mi
jednostavno nismo krenuli iz neke aktivističke priče, nego se pre svega bavimo
filmom. Kakav bi festival nama bio potreban, kao autorima i nekome ko radi na
filmu. U tom smislu, tema festivala je otvorena, i svi ti filmski žanrovi
dolaze u obzir, sve je dopušteno. Jedino imamo ograničenje što se tiče
trajanja.
Da li postoji nešto što svesno tražite ili izbegavate prilikom
odabira filmova?
To je čudno, kako ta stvar diše. Postoje u određenim godinama
određene teme kojima se dobar deo filmova bavi. Ove godine su to neki porodični
odnosi. Ima puno filmova koji se bave odnosima majka - ćerka, otac - sin i
slično, to su filmovi koji stižu iz različitih delova sveta - Finske, Islanda,
Rusije, Španije. Ne znam šta je to što određuje temu, verovatno postoji neko
globalno pomeranje, uticaji koji važe za sve zemlje. U stranoj selekciji su
filmovi iz svih delova sveta - imamo film iz Bahreina, Makaa, Urugvaja...
Široka je lepeza zemalja koje učestvuju, a sami filmovi nisu toliko različiti.
Verovatno su mediji i globalizacija uzeli svoje. Da li postoji određena
tematika? Ne. Milism, uvek se traže filmovi koji imaju neku ličnu notu, oni imaju
prednost, kada se oseti da tema koja se u filmu razmatra lično pogađa autora,
to je ključno. Da film nije snimljen da bi ličilo na neki komercijalni, ili art
film, nego da postoji potreba.
Koji film ste pogledali najviše puta u životu?
U određenim fazama sam gledao određene filmove. Recimo, gledao
sam više puta Antonioniev Blow Up, u
sledećoj fazi Vendersovo Nebo nad
Berlinom, pa sam gledao Trainspotting,
isto jedno 7-8 puta, zatim Linčov Lost
highway, kao i Plavi somot. Mada,
to sa ponavljanjem sam više radio ranije. Sada je veći broj filmova dostupan pa
nemam tu potrebu.
Koliko Vam se promenio ukus kroz godine, i samim tim selekcija
na Frontu?
Ja sam oduvek više naginjao nekoj, uslovno mogu reći, američkoj
produkciji. Volim kada film ima priču, kada postoji prvi sloj u filmu koji je
jasan i jasno vođen, a da onda to u drugom ili trećem sloju ima neku dublju
poruku. U tom smislu me malo odbijaju art filmovi koji su hermetični, i nekako
mi se čini da im je to i osnovni cilj, da budu hermetični, nerazumljivi, ali
ima i ko to voli. To se nije menjalo. Naravno u određenim fazama postoje
filmovi koji se pojavljuju, ali u glavnom su to više ti američki filmovi.
Da li postoji neki film na koji treba da posebno obratimo pažnju
ove godine?
Gledajte sve! Čak i specijalni programi su odlični. Postoji
program horor filmova koji nisam ja selektovao, nego je glavna šefica Nina
uradila selekciju, to je specijal povodom Noći veštica koji je odličan.
Pokazuje da u kratkom filmu može da se radi i taj žanr, da se napravi napetost
i izgradi atmosfera. Naravno, tu su domaća i strana selekcija. Ako više
naginjete zabavi, dođite na strane, a ako pak volite ozbiljnije filmove, dođite
na domaće. Svakako i domaća specijalna nije ništa manje vredna od ovih što su u
glavnoj selekciji. Imamo pretpremijeru filma Jedne zvezdane noći koji je rađen u izvršnoj produkciji Kino kluba
Novi Sad, i premijeru filma Žbir
Marka Tešovića, koji je inače prvi pobednik Filmskog fronta. To je sve u petak
u 18h, vredi doći ranije.
Kada smatrate filmski festival uspešnim?
Kada nas niko ne tuče posle projekcije (smeh). Dešavale su se
razne tehničke nepogode tokom različitih festivala. Ali, u principu, festival
je uspešan kada ga publika poseti bar u pristojnoj do velikoj meri. Uvek je
lepo kada neko od gostiju dođe i nekoga upoznaš, kada su žurke dobre i uspeju.
Žurke su ključ svakog filmskog festivala, tek tamo se uspostavlja kontakt,
ljudi se malo opuste i upoznaju međusobno. Kada ima gostiju sa strane, onda se
tu dešavaju prave stvari.
Najviše me raduje što više ne učestvujem u organizaciji, ja se
sada bavim selekcijom, tim finim delom posla, dok ostalo obavlja vrlo odgovoran
tim filmskih radnica koje to sve drže pod kontrolom. Raduje me što
organizaciona stvar samim tim i napreduje. Od momenta kada smo se povukli,
stariji deo ekipe, organizacija je krenula bolje da funkcioniše. Jednostavno, posle
nekog vremena, dođe i do zasićenja, tako da je ta promena dobro došla.
Moto ovogodišnjeg festivala je No signal. Kakve su prognoze za
budućnost i načini opstanka u ovakvom vremenu?
To je jako teško predvideti. Taj sistem finansiranja kod nas,
bukvalno možeš gledati u pasulj da li ćeš dobiti sredstva ili ne. Ono što je
zapravo poražavajuće jeste to što ne postoji nikakvo pravilo - ako uradiš dobro
festival jedne godine i finansiran si, ne znači da ćeš i naredne godine biti
opet finansiran od strane grada, pokrajine, republike. To je tako od samog
početka festivala. Trebalo je nekoliko godina da front uopšte uđe u neko
razmatranje, da se finansije dobiju. Ima nekih fantastičnih skokova, recimo
festival 2010. je imao prilično veliki budžet, a 2011. nikakav. Ne postoji neki
realan razlog zašto je to tako ove godine, a zašto ne. To je kod nas posledica
nepostojanja nekoga ko malo ozbiljnije to prati, radi evaluaciju projekata koji
su odabrani, u smislu da je prisutan na njima i da zaista vidi šta je tu. Nadam
se da će front od sledeće godine da se vrati u neke stabilnije izvore
finansiranja, pošto je ove godine praktično podrška stigla samo od republike, i
od autora filmova koji su nas izvukli dobrim delom. Tu su i neki komercijalni
sponzori, što je isto novina. Uspevamo da zahvatimo i taj tržišni deo priče,
ali nadamo se da institucionalna podrška neće izostati, pa da će sve moći da
bude bolje, vidljivije, i najbitinije sa više gostiju. Manjak para ne znači ni
lošije filmove, ni lošije projekcije, niti lošiju organizaciju, ali znači manje
gostiju koje smo u mogućnosti da pozovemo, a to je ipak bitno na festivalu. Da
su ljudi koji su te filmove pravili tu, pa da možeš nešto da ih pitaš, da ih
upoznaš, dogovoriš saradnju, ili bar da se znate, pa kada oni budu uspešni u
nekim komisijama, da ti daju nešto para za festival.
Šta radite kada nemate signala?
U glavnom sve bitne stvari štekam na hard disku. Imam taj hrčak
sindrom tako da kad nestane interneta (televiziju baš nešto i ne pratim), imam
zalihe filmova, stripova i svega ostalog. Snađem se.
Milica Jokić
Нема коментара:
Постави коментар